vineri, 5 aprilie 2013

De ce citesc?

In postul anterior povesteam despre concursul organizat de cei de la Libris.ro pentru bloggeri, cel care ofera premii ce constau in carti la alegere. Se cere sa scriu un post intitulat dupa cum se vede "De ce citesc ?", in care sa explic de ce eu citesc si sa dau sfaturi pentru altii, sa-i indemn sa citeasca.
Incep prin a-mi prezenta, asa cum eu insami l-am numit, Decalogul motivelor pentru care eu citesc.

1. Citesc pentru a ma detasa. 
Uneori, din cand in cand, poate chiar mai des, simt nevoia de a ma desprinde de realitate, de a pluti din lumea asta spre fictiune, de a ma transpune intr-o poveste care atrage.

2. Citesc din placere.
Cred ca acesta trebuia sa fie de fapt primul motiv. Ca multe alte lucruri, in cazul meu, cititul este o pasiune. Este placerea in starea ei pura si nevinovata care te curata din interior. Citesc de la 6 ani si nu intentionez sa ma opresc vreodata. Ba chiar am si o lista cu toate cartile citite, e ca un fel de "palmares" cu care ma mandresc. Imi place sa recitesc toate acele titluri si sa retraiesc placerea fiecarei carti in parte.

3. Citesc pentru ca asta e un stil de viata. 
Prietenii mei stiu ca visul meu este sa devin avocat; in consecinta, trebuie sa fiu tot timpul la curent cu litera legii. Il numesc stil de viata pentru ca nu poti sa nu citesti, fie din obligatie, fie din placere, din nevoie, din impuls, din orice motiv ai vrea. Stil de viata sanatos as putea adauga. Citind, iti mentii mintea vigilenta, ca intr-un permanent antrenament dar pe care nu il faci in graba, ci in ritmul tau.

4. Citesc pentru ca vreau sa ramana ceva in mine.
 Cele mai frumoase povesti de dragoste, cele mai captivante fapte istorice, povestile copilariei, toate provin din carti. Toate basmele si povestile nemuritoare, toate povestile cu fantome, strigoi, balauri si alte personaje negative le intalnesti in carti. Desigur, exista si desene animate sau carti de colorat, dar sa fim seriosi, niciuna din aceste metode substituente nu poate egala farmecul cartilor.

5. Citesc ca sa fiu ocupata.
Rare sunt cazurile in care dispun de foarteee mult timp liber, cel  mai des in vacanta. Ma "parchez" frumusel la tara, cu un teanc de cate 7-8 volume si citesc. Sa nu va inchipuiti ca am si altceva de facut, chiar nu am. Ma afund in carti, la mine in camera, in leagan, in hamac, in foisor sau in mijlocul curtii pe iarba. Tin cont de locul in care ma asez in masura in care am nevoie de lumina pentru a citi, dar la atat se rezuma grija mea pentru acesta.

6. Citesc pentru altii.
Pentru mama mea atunci cand e obosita, pentru tatal meu atunci cand scrisul este prea mic, pentru finuta mea de 3 ani ca s-o adorm, pentru verisoara mea de 10 care nu intelege povestile din cartea de engleza, pentru iubitul meu care pretinde ca ii place vocea mea [dar eu nu il cred].

7. Citesc din curiozitate.
Cand cineva povesteste despre o carte care l-a impresionat sau la televizor apare cate un scriitor cu un volum publicat ceva in mine se declanseaza. Pot defini acel ceva numai ca fiind curiozitate, sete de cunoastere.

8. Citesc si pentru scoala, evident.
Nu este unul din motivele fruntase, dar in mod cert nu poate fi omis. Citesc SI pentru ca mi se cere la scoala. Romana, Engleza, Istorie, Filozofie, mai rar pentru alte materii, dar in principal citesc.

9. Citesc pentru mine.
Citesc pentru mine, din constiinta faptului ca e necesar si benefic, ca imi trebuie si ca ma ajuta. Din convingerea corecta, zic eu, ca nimeni nu citeste pentru mine daca nu o fac eu.

10. Citesc ca sa invat.
Ultimul dar nu cel din urma (acum realizez ca nu trebuia sa fie deloc ultimul, dar fie...). Cum sa invat daca nu citind? Cum sa acumulez o cantitate atat de mare de informatii intr-un timp atat de scurt? Cum sa inveti fara sa citesti? Invat cuvinte noi, expresii, imi dezvolt imaginatia, creativitatea, dar ma si descopar pe mine. Uneori ma si "imbunatatesc".

Cam acestea ar fi motivele mele si cred ca minim 4 din acestea ar trebui sa le regasesc atat  in fiecare post al participantilor la aceasta provocare cat si in mintile oamenilor simpli, de pe strada. Dar pentru ca este totusi un concurs, va invit pe voi, dragi cititori, sa impartasiti unul sau mai multe din motivele pentru care voi cititi.

3 comentarii:

  1. Imi palce foarte mult articolul, si ca orice cititor inrait ma regasesc in motivele tale si in fiecare cuvant al tau :D

    RăspundețiȘtergere
  2. oh...numarul 6 e preferatul meu..ce cute:) si eu ii citeam verisorului meu dar inca nu l-am transformat intr-un cititor inrait. la baieti parca e mai greu:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am parte numai de verisoare si finute si nepotele :))

      Ștergere